sobota, 4 lipca 2009

ćwiczenia

SCHEMAT ĆWICZEŃ WPROWADZAJĄCYCH

1. Pij wodę
Codziennie należy pić jedną szklankę płynów na każde 10 kg masy ciała.
Dbając o regularne nawodnienie ciała - sprawisz, że mózg będzie pracował z optymalną efektywnością (szczególnie przed czy po ćwiczeniach gimnastyki mózgu).
2. Synchronizacja półkul
Serie ćwiczeń opartych na ruchu naprzemiennym. Powinny być one wykonywane powoli i systematycznie parę razy na dzień. Należy połączyć ruch prawej nogi z ruchem lewej ręki i odwrotnie np.:
Chodzenie w miejscu polegające na dotyku prawym kolanem do lewego łokcia i prawym łokciem do lewego kolana.
Odchylanie lewej nogi, prawej ręki oraz lewej ręki i prawej nogi, albo dotykanie prawą ręką lewej stopy i lewą ręką stopy prawej.
Ćwiczenie koordynacji ruchowej lewej i prawej strony ciała, wzmocnienie oddechu, wzrost energii. Zacznij od zwykłego marszu w miejscu z wymachiwaniem rąk, a potem wymyślaj inne ćwiczenia wykorzystując wyobraźnię
3.Masaż receptorów odpowiedzialnych za myślenie
połóż jedną rękę na pępku, drugą ręką masuj wgłębienia między pierwszym a drugim żebrem (bezpośrednio pod obojczykiem, po lewej i po prawej stronie mostka).
ćwiczenia wmagające ukrwienie i dotlenienie mózgu
prawidłowe układanie ciała podczas czytania
4. Pozycja Coock`a
pozycja polegająca krzyżowanie nóg (w kostkach), następnie rąk, łączenie dłoni i odwracanie ich (żeby ćwiczenie prawidłowo wykonać, najpierw trzeba wyprostować przed sobą ramiona. Potem należy przenieść jedną rękę nad drugą, łącząc wewnętrzne strony dłoni kciukami do dołu i zamknąć je splecionymi palcami. Następnie „przetoczyć” zamknięte ręce do dołu, w stronę ciała, tak, żeby spoczęły na klatce piersiowej z łokciami w dół. Zamykamy oczy i swobodnie oddychamy).
Ćwiczenie to wzmaga efektywności uczenia się, kontrolowanie własnego zachowania, wyciszenie, zwiększenie uwagi i umiejętności koncentracji, obniżenie poziomu stresu

II. ĆWICZENIA NA PRZEKRACZANIE LINII ŚRODKA
1. Ruchy naprzemienne
2. Ósemki
Stań. Wyciągnij przed siebie lewą rękę, zaciśnij pięść a kciuk skieruj do góry, narysuj wpowietrzu płynnym ruchem „leżącą” ósemkę wodząc oczami za ręką (głowa pozostaje nieruchomo). Zacznij od środka i rysuj w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara – do góry i z powrotem do środka, następnie zgodnie ze wskazówkami – do góry i znowu
do środka. Zakreśl ósemkę po 5 razy każdą ręką osobno lub 5 razy dwiema rękami razem.
Ćwiczenie poprawia koordynacje wzroku, obwodowe widzenie, aktywizacja mózgu dla przekraczania środkowej wizualnej linii, integracja półkul mózgowych, mechanizm czytania (ruch oczu z lewej do prawej), rozpoznawanie znaków przy pisaniu, płynność pisania, czytanie ze zrozumieniem.
Inne odmiany tego ćwiczenia:
-
Rysuj obydwiema rękami jednocześnie, nie odrywając ołówka od papieru. Zacznij od prostych rysunków: choinka, domek, rząd serc – jedno pod drugim itp., wykonuj lustrzane ruchy rąk (np. lewą stronę choinki – rysuj lewą ręka, prawą stronę – prawą ręką).
Możesz pisać swoje imię od środka na zewnątrz (lub od zewnątrz do środka, jeśli jesteś leworęczny).Wykorzystaj to ćwiczenie do zapisywania słów czy wzorów, które chcesz zapamiętać.
Można też pisać ręką w powietrzu lub na plecach kolegi.
3. Słoń
Wyciągnij lewą rękę w przód, grzbietem dłoni do góry, głowę połóż na ramieniu wyciągniętej ręki, nogi w małym rozkroku, lekko ugięte w kolanach. Rysuj ręką w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Całe ciało prostuj. Następnie zrób to samo
z prawą ręką. Pamiętaj, że kierunek pisania w lewo do góry.
Ćwiczenie stymuluje mowę, twórcze myślenie, słuchanie własnego głosu, rozwój pamięci długoterminowej, zintegrowane widzenie, słyszenie i ruch; mowa, pismo, zapamiętywanie.
4. Ósemka alfabetyczna
Najpierw narysuj kilka leniwych ósemek, a potem wpisz w kształt leżącej ósemki małe litery alfabetu, zachowując kierunek w lewo do góry.
Ćwiczenie utrwala kształt liter, koordynacja „ręka - oko”, rozpoznawanie i kodowanie symboli, zdolności manualne, precyzja ruchów, ortografie.
5. Motyl na suficie
Podnieś do góry głowę. Nosem na suficie kreśl leżące ósemki. Zaczynaj w lewo do góry
Ćwiczenie na koordynacje wzrokowo ruchową, mechanizm czytania i pisania.
6. Kołyska
Usiądź na podłodze, ręce lekko ugięte oprzyj z tyłu utrzymując tułów podniesiony. Nogi zegnij w kolanach i podnieś stopy do góry. Usuń napięcie w jednym biodrze, potem w drugim, robiąc nieduże ruchy nogami
Ćwiczenie powoduje rozwój zdolności do pracy w środkowym polu ciała, umiejętności wzrokowego śledzenia za ruchami w kierunku od lewej do prawej strony, nawyki skupiania uwagi i zrozumienia.
7. Rowerek
Podnieś ręce i głowę do góry, obejmij głowę dłońmi i podtrzymuj ją. Prawym łokciem dotykaj lewego kolana, potem lewym łokciem prawego kolana, itd. Oddychaj rytmicznie.
Ćwiczenie na integracje lewej i prawej strony ciała, czytanie, umiejętność słuchania, pismo, zasady pisowni, matematyka.
8. Krążenie szyją
Zwieś ciężko głowę i zataczaj nią koła zaczynając w lewą stronę.
Ćwiczenie poprawia czytanie ze zrozumieniem, wyrażanie emocji ,myślenie, pamięć, matematyka.
III. ĆWICZENIA ROZCIĄGAJĄCE - ZMNIEJSZAJĄCE NAPIĘCIE
1. Pompowanie
Stań prosto, odstaw jedną nogę do tyłu stawiając ją na palcach. Na wydechu zegnij, w kolanie nogę stojącą z przodu, a piętę tylnej nogi staraj się postawić na podłodze.
Na wdechu podnoś się, prostując przednią nogę i podnosząc piętę tylnej nogi. Tylna noga powinna być wyprostowana. Zmień nogi.
Ćwiczenie powoduje integracje tylnych i przednich części mózgu, rozwój wyraźnej mowy i umiejętności językowych, słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, zdolności twórczego pisania, zdolności do zakańczania rozpoczętego procesu.
2. Sowa
Jedną ręką chwyć mocno mięśnie barku, głowę powoli odwracaj w lewo, a potem w prawo, podbródek trzymaj prosto. Zrób wdech, gdy głowa jest w skrajnym położeniu, tu gdzie ręka trzyma ramię, wydech w czasie obrotu głowy. Powtórz trzymając drugą ręką drugie ramię.
Ma wpływ na słuchanie ze zrozumieniem, mowa i ustny komunikat, matematyczne wyliczenia, pamięć, praca z komputerem.
3. Aktywna ręka
Podnieś rękę do góry, chwyć ją drugą ręką. Podniesiona ręka stawia opór ręce trzymającej (na wydechu, w czterech kierunkach: w stronę głowy, do przodu, do tyłu, od ucha). Powtórz wszystko zmieniając ręce.
Wpływa na rozwój wyraźnej mowy i językowych zdolności, rozluźnianie przepony, koordynacja „ręka-oko”, kaligrafia, zasady pisowni, twórcze pisanie.
4. Wypady
Rozstaw nogi szerzej od pleców, przekręć nogi tak, by stopy były ustawione do siebie pod kątem prostym. Zegnij jedną nogę w kolanie i przenieś nogi, drugą nogę trzymaj prosto. Tułów trzymaj prosto. Zrób wypad na zgiętą nogę i odwróć głowę w stronę zgiętej nogi.
Ćwiczenie powoduje rozwój percepcji przestrzennej, relaksacji całego ciała, zrozumienia, aktualizacji pamięci krótkoterminowej.
5. Luźne skłony - sięganie po piłkę
Stań, skrzyżuj nogi w kostkach, zrób luźny skłon tułowia do przodu wyciągając przed siebie ręce.
Ćwiczenie porawia stabilność, wzrokową integrację, czytanie ze zrozumieniem, liczenie w pamięci, abstrakcyjne myślenie.
6. Kobra
Usiądź, oprzyj dłonie na stole, trzymaj plecy rozluźnione, zacznij oddychać tak jakby „od podstawy kręgosłupa”. Skup się na oddechu tak jakby był źródłem twej siły (a nie pracą mięśni). Ćwiczenie rozluźnienia centralny układ nerwowy, poprawia obuoczne widzenie, zgodną pracę obojga oczu, słuchanie ze zrozumieniem, umiejętności mowy, kontrola motoryki precyzyjnej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz